Annons

Fossilbilar betydligt skadligare och farligare än elbilar

Svar till Harry Nilsson som i måndagens tidning oroade sig för brinnande elbilar.
Replik • Publicerad 17 december 2021
Detta är en insändare i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Det är 20 gånger större risk att en fossilbil fattar eld än en elbil, skriver Magnus Peterson.
Det är 20 gånger större risk att en fossilbil fattar eld än en elbil, skriver Magnus Peterson.Foto: Adam Ihse/TT

Jag kan lugna med att nämna att elbilar inte brinner alls lika ofta som fossilbilar. Enligt MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) brinner fossilbilar i betydligt större utsträckning än elbilar. Enligt Norges motsvarighet till MSB är skillnaden så stor som 20 gånger. Alltså är det 20 gånger större risk att en fossilbil fattar eld än en elbil.

”När man krockar med en elbil är det som en bomb och elden blir svår att släcka”, skriver Harry Nilsson. Även detta påstående vill jag säga emot. Tyska Dekra AG har gjort tester med våldsamma krockar med elbilar. Inte i något av de fallen började elbilarna brinna. De hävdar dessutom att bränder som uppstår i elbilar inte är svårare att släcka än bränder i fossilbilar, vilket även stöds av en österrikisk studie.

Annons

Nästa fundering var vart de ska ta vägen när de skrotas och vad som händer med batterierna. Både Volkswagengruppen och Tesla har sagt att de kan återvinna mellan 90 och 92 procent av metallerna i elbilsbatterier. Dessutom planerar svenska Northvolt en stor batteriåtervinningsanläggning i Sverige. Så vi kan vara lugna även vad gäller de farhågorna.

Magnus Peterson

Annons
Annons
Annons
Annons