Annons

Bottenplacering för Tingsryds kommun vid granskning av konsumentstöd: “Det är bedrövligt”

Har du någon gång köpt en produkt som inte var vad du trodde, blivit sjuk av livsmedel på en restaurang eller har du behövt råd och stöd i hur du ska lägga upp din ekonomi? Dessa är exempel på tillfällen då olika former av konsumenthjälp kan träda in.
Beroende på vilken kommun du bor i kan det dock vara stora skillnader i vilken hjälp du får och hur snabbt du får den.
Tingsryd • Publicerad 9 november 2020
Flera människor förväntas vara i behov av konsumentstöd och i synnerhet under rådande pandemi, enligt Maria Wiezell på Sveriges konsumenter.
Flera människor förväntas vara i behov av konsumentstöd och i synnerhet under rådande pandemi, enligt Maria Wiezell på Sveriges konsumenter.

Nyligen släppte Sveriges konsumenter och tidningen Råd & Röd sin årliga granskning “Årets konsumentkommun 2020” som undersöker hur konsumentvänliga landets kommuner är. Granskningen baseras på rapporter från Konsumentverket, Livsmedelsverket och Länsstyrelserna. De faktorer som granskas är om kommunerna erbjuder lokal konsumentvägledning, genomsnittlig väntetid för att få hjälp med budget- och skuldrådgivning, andel kontroller av livsmedelsanläggningar årligen och hur långt det är i genomsnitt till en bankomat i respektive kommun.

I årets granskning hamnar Tingsryds kommun på plats 288 av landets 290 kommuner. Två orsaker till resultatet är avsaknad av lokal konsumentvägledning och förlängd väntetid sedan förra årets granskning med att få hjälp med budget- och skuldrådgivning.

Annons

– Det ligger ju oss i fatet naturligtvis, så är det ju, säger Mikael Jeansson (S), ordförande i kommunstyrelsens arbetsutskott.

Mikael Jeansson (S), ordförande för kommunstyrelsen i Tingsryds kommun, anser att det kan vara problematiskt att kommunen ej erbjuder lokal konsumentvägledning.
Mikael Jeansson (S), ordförande för kommunstyrelsen i Tingsryds kommun, anser att det kan vara problematiskt att kommunen ej erbjuder lokal konsumentvägledning.

Mikael Jeansson har varit i kontakt med Tingsryds medborgarkontor i samband med att han tog del av granskningen. Enligt de uppgifter han har tagit emot upplever man ingen stor efterfrågan på konsumentvägledning i kommunen, men att de som önskar hjälp ibland blir besvikna över att hänvisas till en nationell rådgivning istället för att få hjälp på plats.

Orsaken till varför Tingsrydsborna inte vänder sig till medborgarkontoret vet Mikael Jeansson inte, men han misstänker att man kanske vänder sig till någon anhörig för hjälp eller biblioteket som han anser är en samlingspunkt i många fall. Han förstår dock att det kan vara problematiskt att förlita sig helt på den nationella rådgivning som kommunen hänvisar till:

– Telefon i all ära, men vissa människor har svårt att kommunicera via telefon, mejl eller vad det än är. Man vill ha en fysisk kontakt.

”Telefon i all ära, men vissa människor har svårt att kommunicera via telefon, mejl eller vad det än är. Man vill ha en fysisk kontakt.”
Mikael Jeansson (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Det är det som är i de olika vågskålarna, hur effektiva ska vi vara och vilken ambitionsnivå vi ska ha mot hur många det är som har behov av det här stödet, säger Mikael Jeansson.

Maria Wiezell, expert på konsumenträtt och konsumentjuridik på Sveriges konsumenter, menar på att nationell rådgivning inte ersätta lokal konsumentvägledning. Genom lokal konsumentvägledning kan människor som av misstag ingått i långa och krångliga avtal ofta få hjälp av en handläggare att enklare och snabbare ta sig ur dessa än i annat fall. I särskilt behov av sådan hjälp är äldre och människor med låg förkunskap om konsumentskydd, menar Maria Wiezell.

Maria Wiezell, expert på konsumenträtt och konsumentjuridik på Sveriges konsumenter, tycker att resultatet av granskningen om konsumenthjälp i Kronobergs län är bedrövligt.
Maria Wiezell, expert på konsumenträtt och konsumentjuridik på Sveriges konsumenter, tycker att resultatet av granskningen om konsumenthjälp i Kronobergs län är bedrövligt.Foto: Linus Meyer

– Många av de konsumenter som är i behov av den här servicen behöver kunna få hjälp av samma handläggare. De behöver få komma på personliga besök för att kunna få hjälp med alla sina avtal och papper. Den servicen kan man ju inte få nationellt och därför anser vi att det successivt sker en nedrustning av det frivilliga kommunala konsumentstödet, säger hon.

Maria Wiezell reagerar även starkt på resultatet av granskningen i hela Kronoberg län, där flera kommuner har fått låga betyg på grund av avsaknad av lokal konsumentvägledning:

– Jag tycker att det är bedrövligt, säger hon.

Maria Wiezell tror inte att behovet av konsumentvägledning skiljer sig åt i länet mot Sverige i stort, särskilt inte under rådande pandemi. Flera står inför samma problem med inställda evenemang, inställda resor och problem med ingångna gymavtal.

Annons

– Man vågar inte gå och utnyttja det man har betalat dyra pengar för, avslutar hon.

Moa FohlinSkicka e-post
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons