Annons

Använd skattepengarna till turismnäringen

Svar till Suzanne Frank, Bo Frank och Ingemar Svalander, som i Smålandsposten den 19 oktober ondgör sig över att vi i den politiska ledningen för Region Kronoberg vill effektivisera stödet till turismnäringen i Kronoberg.
Replik • Publicerad 24 oktober 2018
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Den Regionala utvecklingsnämnden jobbar också med turismfrågor, skriver Anna Fransson (S), Robert Olesen (S) och nämner satsningar på Sydostleden som ett exempel.
Den Regionala utvecklingsnämnden jobbar också med turismfrågor, skriver Anna Fransson (S), Robert Olesen (S) och nämner satsningar på Sydostleden som ett exempel.

För tio år sedan bildades ett bolag, Destination Småland AB, som har till uppgift att stimulera och utveckla turismnäringen i Kronoberg. Bolaget ägs till 100 procent av Region Kronoberg och har en omsättning av 7,7 miljoner kronor per år som i huvudsak är skattemedel från Regionen.

Vi har svårt att förstå den upprördhet som de moderata företrädarna känner över att vi vill effektivisera denna verksamhet. Eftersom bolaget verkat i tio år tyckte samtliga gruppledare för de politiska partierna i regionen att det var dags att göra en genomlysning av verksamheten. Vi ville också undersöka möjligheten att ta in denna i egen förvaltning för att på så sätt samordna verksamheten med övriga turismutvecklande insatser för att på så sätt vinna synergier.

Annons

Den Regionala utvecklingsnämnden arbetar också med turismfrågor och gränsdragningen mellan de båda verksamheterna kan ibland vara diffus. Till exempel har nämnden arbetat med att genom vårt Kinasamarbete öka turismen från Kina och att utveckla cykelturismen genom satsningar på Sydostleden. Varför inte föra samman dessa båda aktörers arbeten och på så sätt göra utvecklingsarbetet än starkare?

I sin artikel nämner de moderata företrädarna att de flesta länen driver turismsatsningar i bolagsform. Det är sant att 11 av 21 län arbetar med bolag. Oftast beror detta dock på att även kommunerna i länet är delägare i bolagen.

Vi förstår att det är stimulerande att få möjlighet att vara ordförande eller ledamot i ett aktiebolag. Och att man ibland ser det som mer ärofyllt att vara styrelseordförande i ett aktiebolag än i en politisk förvaltning. Men handen på hjärtat, är det verkligen värt så mycket extra administration och politisk överbyggnad för en verksamhet som omsätter 7,7 miljoner.

Vi vill att vi använder skattebetalarnas pengar på bästa sätt. Tanken är att vi ska fortsätta det framgångsrika arbetet Destination Småland byggt upp. En verksamhetsövergång innebär ju att alla medarbetare följer med och kan fortsätta med sina arbetsuppgifter. Det är inte verksamheten som ska avvecklas. Det är den politiska överbyggnaden som är överflödig.

Anna Fransson (S), Robert Olesen (S)

Annons
Annons
Annons
Annons